"Äta nyttigare mat" femtielfte gången gillt?

Har dragit igång projekt "äta-nyttigare-och-mer-ordentligt" igen, för femtielfte gången. Men någon gång måste jag ju lyckas. Jag kan inte leva på chips, läsk, snabbmat och nån enstaka gång hemlagat. Det fungerar inte, vilket jag ju vetat såklart. Men att ta tag i det och hålla ändringarna, det är där problemet ligger.
 
När man kommit in i en rutin att det är okej att äta en påse chips istället för middag, för man orkar inte anstränga sig mer än att öppna en påse, då är det väldigt svårt att bryta den rutinen. Jag har ju också problem med att jag tröstäter, så om jag mår dåligt så kastar jag alla mina värderingar och principer i luften och köper godis, chips, läsk... Skiter i om det är veganskt eller inte (har också hänt att jag äter kött om det är vad jag vill ha just då). För det dämpar min ångest, ett tag, tills jag får ångest för vad jag ätit. Det känns nästan inte som att jag får vara med och bestämma, jag bara gör. Om ni fattar vad jag menar? Så det är jävligt svårt. Det är dock inte riktigt på nivå hetsätning, men kan säkert vara på väg att bli.
 
Men jag vill inte ha det såhär. Annars kommer jag väl bli fysiskt sjuk också snart. Jag vet ju mycket väl att jag mår mycket bättre kroppsligt, och inte är lika trött om jag har ätit ordentligt (såklart). Jag har dessutom IBS, som triggas av mejeriprodukter från djur och andra "feta" produkter, så när jag "fuskar" så får jag ju dessutom massa problem med magen efteråt. Sen vill jag ju egentligen inte äta saker som kommer från djur, även om jag inte mådde dåligt av det. Tycker ju egentligen att det är rätt äckligt, principiellt alltså. Man kan ju tycka att de här anledningarna borde vara nog för att hålla mig ifrån skiten, men nej, jag ramlar dit igen och igen.
 
Men jag tänker inte göra någon total livsstilsförändring ena dagen till den andra, för då ger jag upp den tredje dagen. Ska i första hand dra ner på snacks och försöka laga någon form av mat varje dag. Försöka hålla mig från att gå till ICA och köpa läsk och chips bara för att jag mår dåligt.
 
 
Här är en bra dag. Snabbmakaroner, veganska "köttbullar" och ketchup. Jag mådde pissigt den här dagen, men jag lagade faktiskt mat och köpte inte godis istället. Var väldigt stolt över det. Att det inte är bra mat är någonting som får bli nästa steg att ta tag i. Än så länge tänker jag vara nöjd varje gång jag lyckas dra fram snabbmakaroner istället för godis.
Depression, Mat | |
Upp