Vegansk vitlökssås, men mest skryt

 
Vitlökssås är ju nice, appropå ingenting, och här är mitt bästa "recept" på vegansk vitlökssås. (Töntigt att kalla det recept egentligen, jag är förmodligen sist på bollen och alla kan det här, men whatever)
 
Typ 2 stora skedar creme fraîche*
1 liten klyfta vitlök
Salt och svartpeppar
 
Pressa ner vitlöken, blanda, smaka av med salt och peppar.
 
Så simpelt, och det blir riktigt gott. Idag hade jag det till falafel, sallad och pitabröd.
 
 
Jag känner mig så töntigt nöjd med mig själv förresten, de senaste 3 dagarna har jag ätit två mål mat om dagen. Det låter kanske löjligt, men för mig är det jättestort. Att äta två gånger på en dag händer typ aldrig, jag brukar vara glad om jag lyckats laga och äta mat 4-5 gånger i veckan.
 
Ribban på maten är ju som sagt väldigt låg. Det mest ansträngande med den här maten var vitlökssåsen. Allt annat är färdigköpt. Sallad från en sån där blandpåse, pitabröd från santa maria och falafeln är findus libanesiska. Men det är en alldeles lagom nivå att köra på.
 
*Med creme fraîche menar jag såklart någon vegansk variant. Jag har testat med; Oatly iMat fraîche, Alpro go-on, Alpro naturell yoghurt och Tofutti sour supreme. Jag föredrar 'Alpro go-on', men den verkar snudd på omöjlig att få tag på i närheten av där jag bor, så jag får ta nått annat. Körde på 'sour supreme' idag.
Mat | |
Upp