Produktiv ångest

Shit, vad det gick bra att blogga kontinueligt... Bara 5 månader sen senaste inlägget. Men skit samma, det kommer bli så, 'varierande funktionsnivå' och allt det där.
 
Det har i alla fall hänt en hel del sen sist. ERGT:n är slut, jag har gått PPI (Psykopedagogisk Intervention) om ADHD/ADD med mamma och Emil, fått min aktivitetsersättning förlängd med 2 år och börjat ha boendestöd regelbundet.
 
Jag har skrivit mer på min fanfic, jag har ritat mer, gjort en lampa till vårt sovrum, sytt projektpåsar, sytt pennfodral och stickfodral, börjat göra en bullet journal (tycker namnet låter så otroligt töntigt, men vet inte vad jag ska kalla det annars), virkat och stickat lite.
 
Jag har mått helt okej, och jag har mått skit. Har en jobbig period nu, har haft konstant ångest som är svår att ignorera. I vanliga fall kan jag fungera någolunda normalt, även om jag har lite ångest. Men nu känns allting jobbigt. Jag känner mig så himla otillräcklig och värdelös. Det gnager i mig, som att det finns en jättelång lista med saker jag borde göra och jag är så himla dålig som inte gör dem. Jag är osäker på vad som exakt är med på den listan, men jag vet att jag aldrig skulle kunna göra allt på den. För den är orimlig och fylls på med två saker när en försvinner.
 
Det känns inte bra att göra någon av mina "borde" heller, för det är aldrig tillräckligt. Så jag har lika mycket ångest efter, som jag hade haft om jag inte gjort något. Det känns bara okej medan jag faktiskt gör något, när det är någonting som håller min uppmärksamhet. Men då blir det som att jag mini-kraschar varje gång jag tappar fokus eller blir färdig med någonting. Ångesten kommer som ett slag i magen, och jag blir helt slut, som att jag blivit helt dränerad på energi. Men jag kan inte slappna av och försöka ta det lugnt en stund, för det kryper i hela kroppen av rastlöshet.
 
Så nu kan man få för sig att jag mår ganska bra, för det händer saker runt mig och jag gör saker. Men egentligen mår jag skit och pallar inte att sitta still med tankarna. Det finns så många olika stadier av ångest. Det positiva med den här ångesten är ju att saker blir gjorda... Om än på ett ohälsosamt sätt. 
Depression | |
Upp